Vuoden 2015 Päijännepurjehduksen osanottajat pääsivät matkasivat Padasjoelta Jyväskylään navakan myötätuulen saattelemina. Kilpailun viimeisetkin veneet ennättivät Jyväskylän saaristokaupunginosan Säynätsalon edustalla olevalle maalilinjalle ennen neljää sunnuntaiaamuna.
”Kova tuuli aiheutti joillekin venekunnille pieniä ongelmia, mutta edellisvuosien tapaisesta tyynessä roikkumisesta ei ole tänä vuonna ollut pelkoa”, kilpailunjohtaja Joonas Sovinen Lahden Purjehdusseurasta kertoi.
Tuuli heikkeni puolen yön lähestyessä vain hieman, joten kaikki venekunnat tulivat maaliin harvinaisen tiiviinä joukkona. Ajoittain kovastakin kelistä huolimatta matkan joutui keskeyttämään vain kolme venekuntaa.
”Säähän voidaan olla tyytyväisiä, sillä pahimmillaan hyvin tyynellä säällä keskeyttäneitä on ollut kymmenittäin”, Päijännepurjehdustoimikunnan puheenjohtaja Jari Vekkeli Jyväskylän Veneseurasta toteaa.
43. kerran järjestetyssä Päijännepurjehduksessa oli tänä vuonna mukana reilut 120 venettä. Päijännepurjehdus kuuluu Euroopan sisävesien suurimpiin isojen köliveneiden purjehdustapahtumiin.
Päijänne-ruori Tampereelle
Kilpailun tavoitelluin palkinto, Päijänteen nopeimman veneen ruori lähtee Tampereelle V-71 -puriseuraa edustavan Raimo Raidan mukana. Raidan E-Scow -vene Pii purjehti noin 65 meripeninkulman matkan yhdeksässä tunnissa ja 19 minuutissa.
Seuraavat sijat menivät toiselle isäntäseuralle Jyväskylään. Olli Siikin Flying Tiger -urheiluvene Tigru ja Jari Vanhalan kolmirunkovene Flying By vuorottelivat kakkospaikalla viimeisen 15 kilometrin järvenselän. Lopulta Tigru oli maalissa 18 sekuntia nopeampi kuin Flying By.
Pari minuuttia jyväskyläläisten perässä maaliin saapui helsinkiläistä NJK:ta edustavan Samppa Vilkunan Melges 24 -vene ”Lyydia”.
Viidentenä maaliin ehti Jyväskylän Veneseuran Arttu Jokisen ”Endeavour” ja sen jälkeen peräkkäin Lahden Purjehdusseuran Jorma Selinin ”Descaro” ja Teemu Kallion ”RoXina”.
Perinteisesti kovatasoisen H-veneluokan voitti Jyväskylän Veneseuran Mikko Koho ”Stemma” -veneellään. Lahden Purjehdusseuran Jaakko Salosen ”Ankanpoika 3” saapui Säynätsaloon kymenen minuuttia myöhemmin, vanavedessään saman seuran Päijännepurjehdus-konkari Juhani Boman ”Muru”-veneellään.
Tasoitetuilla LYS-ajoilla käydyn Tallukka-jahti -kilpailun voitti Jyväskylän Veneseuraa edustavan Heikki Hämäläisen ”Hattiwatti”.
Viimeisenä maaliin purjehtineen veneen Potkuri-kiertopalkinto meni länsirannikolle. Säpin Seudun Purjehtijoita edustavan Eero Kuokkasen Hai-vene ”Hilu” purjehti reitin 16 ja puolessa tunnissa, seitsemisen tuntia voittajaa hitaammin.
Ensi vuonna Päijännepurjehdus järjestetään 16.–17. heinäkuuta. Silloin vuorossa on reitti pohjoisesta etelään, eli lähtöpaikka on Jyväskylän saaristokaupunginosa Säynätsalo ja maali Padasjoen sataman edustalla. Päijännepurjehduksen järjestävät Jyväskylän Veneseura ja Lahden Purjehdusseura.
Ennakkosuosikki Auvo keskeytti maston katkettua
Kisassa ei vältytty dramatiikalta, sillä kisan ennakkosuosikki ja viime vuoden voittaja, Heinolan Pursiseuraa edustava ”Auvo” joutui keskeyttämään ennen puolimatkaa maston katkettua.
”Fyysisiltä vahingoilta onneksi vältyttiin, nyt parannellaan henkisiä haavoja”, Auvon miehistöön kuuluva Mikko Ryymin kertoi lauantai-iltana.
Auvon haveri sattui Judinsalonselällä, josta järvipelastajien alus hinasi veneen takaisin Padasjoelle. Auvon lisäksi kisan joutui keskeyttämään vielä ensimmäisellä väliaikapisteellä Ykskoivussa kisaa johtanut E-Scow ”Loiskis”, joka kaatui Judinsalonselällä.
Päijännepurjehduksen tulokset ja väliajat: online.paijannepurjehdus.fi