Jeep Compass Päijännepurjehdukseen ensimmäistä kertaa lentäviä purjeveneitä

Suomen sisävesien suurin purjehdustapahtuma, Jeep Compass Päijännepurjehdus, käynnistyy Jyväskylässä perjantaina 20. heinäkuuta. Yli sata purjevenettä ja lähes 600 purjehtijaa suuntaa lauantaiaamuna Säynätsalon edustalta kohti eteläisellä Päijänteellä Padasjoen edustalla olevaa maalia. Pituutta kilpailureitille tulee yhteensä noin 64 meripeninkulmaa eli noin 118 kilometriä.

Päijännepurjehdus järjestetään jo 46. kertaa. Lähtösatama on vuorovuosin etelässä Padasjoella ja Pohjoisessa Jyväskylässä.

Parhaat katselupaikat Säynätsalossa ja Kärkistensalmen sillalla

Perjantaina ja lauantaiaamuna lähtöä ja lähtövalmisteluja voi seurata Säynätsalon Juurikkasaaressa, jossa ravintola palvelee sekä purjehtijoita että yleisöä. Lähdöt tapahtuvat kilpailuviikonlopun lauantaina kello 10–12 välisenä aikana Hauhonselältä Juurikkasaaren edustalta.

Etelään päin purjehdittaessa Korpilahden Kärkistensalmen väliaikapiste on sijainniltaan erinomainen kilpailun seuraamiseen. Itse Kärkistensalmen silta ja vanhan lossirannan rakenteet tarjoavat hienot puitteet kilpailun seuraamiseen rannalta käsin.

Hitaammat veneet lähtevät ensin, joten veneet saapuvat tyypillisesti melko tiiviinä rykelmänä Kärkisiin tuulesta riippuen kello 12–15 välisenä aikana.

Tunnelmia ja tilanteita kilpailusta tuodaan kilpailun aikana kaikkien sosiaalisen median kanavien kautta Facebookissa, Instagramissa sekä Twitterissä. Lisäksi veneiden etenemistä voi seurata lähes reaaliajassa kartalla osoitteessa online.paijannepurjehdus.fi. Samasta paikasta löytyvät myös veneiden väliajat sekä aikanaan kilpailun lopulliset tulokset.

Kantosiivillä varustetut katamaraanit ensimmäistä kertaa mukana

foiling-center-paijannepurjehdus-nacraKilpailuun osallistuu ensimmäistä kertaa sen historiassa myös kaksi Foiling Centerin lentävää Nacra 20 FCS katamaraania. Veneiden huippunopeudet ovat yli 30 solmua ja veneet tulevat haastamaan kilpailun reittiennätystä. Katamaraanit ovat varustettu kantosiivin ja tuulen ylittäessä yli 4m/s, nousevat veneiden rungot kantosiipien avulla ilmaan. Parhaimmillaan katamaraanit kulkevat lähes kolme kertaa tuulen nopeuden. 

Veneet sopivat erinomaisesti Päijänteelle, jossa on aina tasaisempi aallokko kuin merellä purjehdittaessa. Veneiden runkojen lentäessä noin metrin vedenpinnan päällä ne eivät juuri reagoi aaltoihin, joten voimme purjehtia niitä turvallisesti vielä kovempaa kuin merellä. Jos tuuli vain nousee riittävästi niin keskinopeutemme kilpailureitillä kohoaa helposti yli 20 solmuun (40 km/h)”, kertoo Samuli Leisti Foiling Centeristä. 

Järjestäjien puolesta on hienoa saada uusia näyttäviä purjeveneitä mukaan kisaan yleisöä varten. Foilaavat veneet edustavat purjehduksen viimeisintä kehitystä ja nyt paikalle tulee kaksi identtistä lentävää katamaraania ottamaan mittaa toisistaan. Katamaraanit ovat nähtävissä perjantai iltana Juurikkasaaren satamassa”, kertoo Jeep Compass Päijännepurjehduksen kilpailupäällikkö Joonas Sovinen.

Päijännepurjehdus kisattiin ensimmäistä kertaa 1973

Ensimmäinen Päijännepurjehdus purjehdittiin heinäkuussa 1973. Silloin reitti kulki Vääksyn kanavan edustalta Jyväskylään. Reitin eteläinen pää siirtyi kesällä 1981 Päijänteen

isommilta purjeveneiltä katkaisevan Pulkkilanharjun siltojen pohjoispuolelle ja edelleen Padasjoen uuteen satamaan vuonna 2001.

Aiempien vuosien tulokset ja väliajat löytyvät Jeep Compass Päijännepurjehduksen verkkosivuilta osoitteesta paijannepurjehdus.fi/kilpailu/tulokset/

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s