Kolmirunkovene Flying By nopein Synsam-Päijännepurjehduksessa

Flying-By-ja-Auvo-maalissa-2013Päijännepurjehduksen voitosta käytiin tiukka kamppailu vielä loppusuoralla ennen Jyväskylää Heinolan Pursiseuran ”Auvon” ja Jyväskylän Veneseuran ”Flying By” -kolmirunkoveneen välillä. Veneet etenivät pitkän luoviosuuden Tehinselältä lähtien käytännössä peräkkäin. Lopulta Jari Vanhalan Flying By ylitti Korpilahden sataman edustalla sijaitsevan maalilinjan lauantaina iltahämärissä vain reilua minuuttia ennen Auvoa.

Kovatuulisesta luovikisasta arvioitiin ennakolta suosivan perinteisiä, hieman raskaampia köliveneitä. Loppusuoralla vastakkain oli kuitenkin parhaimmillaan sivutuulessa oleva monirunkovene sekä valtavalla purjepinta-alalla varustettu, parhaiten avotuulilla kulkeva moderni, leveärunkoinen urheiluvene. Veneet etenivät pitkän luoviosuuden Tehinselältä lähtien käytännössä peräkkäin. Lopulta Jari Vanhalan Flying By ylitti Korpilahden sataman edustalla sijaitsevan maalilinjan vain 46 sekuntia ennen Jyri Lehtisen Auvoa.

Farrier F-31 -tyyppinen trimaraani Flying By purjehti 65 merimailin reitin 10 tunnissa 16 minuutissa. Reitin eteläpäässä Tehinselällä Flying By pääsi jo karkuun Auvolta, mutta ero tasoittui pitkällä vastatuuliosuudella.

”Kun keli illalla keveni, eikä Auvo tavoittanut meitä siinäkään vaiheessa voitto alkoi näyttää mahdolliselta. Loppu oli kuitenkin vielä niin tiukka, että saimme jännittää loppusuorallakin”, kippari Jari Vanhala kertoi heti maaliintulon jälkeen Korpilahden satamassa.

Ruori-kilpailu oli tällä kertaa Päijänteen seurojen välinen ja rannikon kovimmat haastajat jäivät kolmannelle ja neljännelle sijalle. Yhdentoista tunnin purjehdusajan alitti myös kolmanneksi kilpailussa sijoittunut Turun Pursiseuran Ilkka Lumpeen E-Scow ”Loiskis”, joka jäi Auvosta vain viitisen minuuttia.

Neljänneksi purjehti Borgå Segelsällskapin Tapio Palvan Corsair 28CC -tyyppinen ”Tyytikki” ja viidenneksi Lahden Purjehdusseuran Teemu Kallion X-332 ”RoXina”.

Vauhdikas pohjoistuuli toi kilpailijat Jyväskylään

Vauhdikas Synsam Päijännepurjehdus käytiin reippaassa pohjoistuulessa. Kaikki venekunnat pääsivät maaliin hyvää vauhtia purjehtien, sillä parhaimmillaan iltapäivällä nautittiin yli 10 m/s puhureista ja tuuli puhalsi vielä aamuyön tunteina viiden metrin sekuntivauhtia.

Ensimmäiset venekunnat olivat maalissa jo kymmenen jälkeen illalla ja viimeisetkin neljän maissa sunnuntain puolella. Kevyttuulisina vuosina viimeisten purjehtijoiden maaliintulo on venynyt jopa sunnuntai-iltapäivän puolelle.

”Kovaa tuultakin oli, mutta keli ei ole ollut liian raju. Tehinselän länsipuolella Varpusenlinnan luona tuuuli keveni välillä ja vaihdoimme keulaan hetkeksi isomman purjeen, mutta sen jälkeen rintamat toivat hetkittäin kovempaakin tuulta”, Jyväskylän Veneseuraa edustavan Hattiwatin miehistöön kuuluva Kalle Ahola kertoo kisapäivän olosuhteista.

”Sääolosuhteet huomioiden kilpailu oli rehti ja hieno, voin olla ylpeä kaikista kilpailijoista. Suuret kiitokset yhteistyökumppaneille ja suurtapahtuman yli 60-henkiselle talkooporukalle”, kilpailupäällikkö Joonas Sovinen kiitteli palkintojenjaon jälkeen Korpilahden satamassa.

H-veneluokan nopein myös Jyväskylästä, tasoitusluokissa juhli Heinola

Myös H-vene -yksityyppiluokan voitto meni Jyväskylään. Mikko Koho purjehti reitin ”Stemma”-veneellään ajassa 12:53:41 ja jätti Lahden Purjehdusseuran Juhani Bomanin miehistöineen vajaan yhdeksän minuutin päähän. Ensimmäisen Päijännepurjehduksen vuonna 1973 H-veneellä voittaneen Bomanin ”Muru” oli johdossa vielä ensimmäisellä ajanottopisteellä Ykskoivussa, mutta Stemma säilytti johtonsa loppusuoran ajan Judinsalosta lähtien.

LYS-tasoitusluokissa kisaa hallitsi tänä vuonna Heinolan Pursiseura. LYS 1 -luokassa nopein oli Juha Santalan ”Nina-Charlotta II”, LYS 2 -luokassa Heikki Ilolan”Karoliina” ja LYS 4 -luokassa Kauko Kannisen ”Celavie”. Reitin 11 tunnissa 24 minuutissa purjehtinut Celavie voitti myös LYS-kokonaiskisan ja sai mukaansa Tallukka-jahti -kiertopalkinnon. LYS 3 -luokan nopein löytyi sen sijaan Jyväskylästä: sen voitti JVS:n ”Hattiwatti”, kipparina Heikki Hämäläinen.

Kevytveneluokka Lightningin nopein oli JVS:n kokenut Samppa J. Salminen. ”Nikea” purjehti reitin 13 tunnissa 27 minuutissa.

Päijännepurjehduksen tulokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s